[Religie] Jainismul
Page 1 of 1 • Share
Asemenea multor traditii indiene,jainismul nu recunoaste un inceput istoric,ci interpreteaza mai degraba creatia ca un ciclu nesfarsit al existentei format din doua entitati interdependente:sufletele constiente,independente si infinite (Jivatman) si materia (ajiva).Sufletele sunt tinute captive in existenta materiala prin karma,considerata o forma de materie subtila.Astfel,se crede ca toate fiintele,chiar si plantele,sufera din cauza acestei captivitati karmice.Totusi,ca si in alte traditii indiene,oamenii au capacitatea de a se elibera de o asemenea suferinta.
Calea jainista spre eliberare a fost aratata de o succesiune de suflete iluminate cunoscute sub numele de tirthankaras (facatorii de vaduri),dintre care primul a fost Rishabhdev.Se crede ca Mahavira,ultimul tirthankara si fondatorul jainismului,a fost contemporan cu Buddha.Drumul lui Mahavira spre iluminare a fost bazat pe un ascetism extrem si,astfel,el a propovaduit o metoda de emancipare a oamenilor care au in centru trei idealuri:ahimsa (nonviolenta),aparigraha (renuntarea la acumularea de bogatii) si anekanta (nonabsolutism).Ahimsa este evitarea producerii de suferinta fizica,psihica sau verbala oricarei creaturi (include vegetarianismul);aparigraha este o atitudine de neatasament atat fata de bunurile materiale cat si fata de starile de spirit;iar idealul anekanta insista asupra faptului ca adevarul sau realitatea este perceputa din multe puncte de vedere diferite si nu este absoluta.
Dezvoltarea jainismului a fost favorizata de convertirea mai multor regi indieni,inclusiv a lui Chandagupta Maurya,care a intemeiat o dinastie jaina,iar splendidele temple de pe teritoriul statelor indiene Gujarat si Rajasthan au fost rezultatul construirii acestui imperiu.
Principalele grupuri jainiste sunt Digambara si Svetambara.Digambara traiesc mai ales in Karnataka,in sudul Indiei,iar Svetambara mai ales in Rajasthan si Gujarat,in nordul Indiei.Pe langa faptul ca traiesc in alte regiuni,o diferenta fundamentala intre cele doua curente este obiceiul adeptilor Digambara de a umbla dezbracati - in timp ce calugarii Svetambara poarta vesminte albe.Adeptii Digambara au opinii mult mai stricte privind imposibilitatea femeilor si laicilor de a obtine eliberarea.Credinciosii Svetambara se impart in Muripujaki (care se inchina unor reprezentari ale tirthankara) si Sthanakvasi (care refuza sa se inchine unor statui sau imagini).Din a doua categorie fac parte membrii Terapanthi,o miscare recenta de trezire spirituala fondata de Acharya Sri Tulsi.
Calea jainista spre eliberare a fost aratata de o succesiune de suflete iluminate cunoscute sub numele de tirthankaras (facatorii de vaduri),dintre care primul a fost Rishabhdev.Se crede ca Mahavira,ultimul tirthankara si fondatorul jainismului,a fost contemporan cu Buddha.Drumul lui Mahavira spre iluminare a fost bazat pe un ascetism extrem si,astfel,el a propovaduit o metoda de emancipare a oamenilor care au in centru trei idealuri:ahimsa (nonviolenta),aparigraha (renuntarea la acumularea de bogatii) si anekanta (nonabsolutism).Ahimsa este evitarea producerii de suferinta fizica,psihica sau verbala oricarei creaturi (include vegetarianismul);aparigraha este o atitudine de neatasament atat fata de bunurile materiale cat si fata de starile de spirit;iar idealul anekanta insista asupra faptului ca adevarul sau realitatea este perceputa din multe puncte de vedere diferite si nu este absoluta.
Dezvoltarea jainismului a fost favorizata de convertirea mai multor regi indieni,inclusiv a lui Chandagupta Maurya,care a intemeiat o dinastie jaina,iar splendidele temple de pe teritoriul statelor indiene Gujarat si Rajasthan au fost rezultatul construirii acestui imperiu.
Principalele grupuri jainiste sunt Digambara si Svetambara.Digambara traiesc mai ales in Karnataka,in sudul Indiei,iar Svetambara mai ales in Rajasthan si Gujarat,in nordul Indiei.Pe langa faptul ca traiesc in alte regiuni,o diferenta fundamentala intre cele doua curente este obiceiul adeptilor Digambara de a umbla dezbracati - in timp ce calugarii Svetambara poarta vesminte albe.Adeptii Digambara au opinii mult mai stricte privind imposibilitatea femeilor si laicilor de a obtine eliberarea.Credinciosii Svetambara se impart in Muripujaki (care se inchina unor reprezentari ale tirthankara) si Sthanakvasi (care refuza sa se inchine unor statui sau imagini).Din a doua categorie fac parte membrii Terapanthi,o miscare recenta de trezire spirituala fondata de Acharya Sri Tulsi.
Similar topics
Create an account or log in to leave a reply
You need to be a member in order to leave a reply.
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum